یکشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ |۵ صفر ۱۴۴۶ | Aug 11, 2024
جلسه اخلاق

حوزه/ مبلغ حوزه در جمع طلاب مدرسه علمیه فاطمه الزهرا (س) اردکان گفت: خودسازی مهم ترین عامل پرهیز از گناهان کبیره است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، جلسه اخلاق با حضور مبلغ خانم اکرم خانی و جمعی از اساتید، کادر و طلاب در مدرسه علمیه فاطمه الزهرا (سلام الله علیها) اردکان برگزار شد.

خانم خانی با اشاره به لزوم تقید به آداب اسلامی، گفت: انسان متدین تمام اعمال خود را باید با قرآن تطبیق دهد و طبق اصول الهی و روایات اهل بیت (علیهم السلام) گام بردارد.

وی تصریح کرد: از نظر آموزه‌های قرآن، سخن‌چینی، رذیله اخلاقی به معنای بازگو کردن سخنان فردی نزد دیگری به قصد برهم زدن روابط دوستانه آنان است و از نظر حکم شرعی گناه زبانی است که به عنوان منکر می‌بایست از ارتکاب آن پرهیز شود.

خانم خانی اظهار کرد: در روایات متعددی به این مطلب تصریح شده است که سخن‌چین و کسی که برای برهم زدن وحدت مردم قدم برمی‌دارد و عامل تفرقه و جدایی بین مسلمین می‌شود، اهل بهشت نیست، از جمله در روایت امام صادق‌(علیه السلام) آمده است که " أَرْبَعَهْ لَایدْخُلُونَ الْجَنَّهْ الْکاهِنُ و َالْمُنَافِقُ و َمُدْمِنُ الْخَمْرِ و َالْقَتَّاتُ و َهُوَ النَّمَّامُ؛ چهار کس از رفتن به بهشت محروم‌اند؛ کاهن، منافق، دائم‌الخمر، آنکه به خوردن شراب معتاد است و سخن چین ".

مبلغ حوزه افزود: منشء سخن چینی " حسادت " است و سخن‌چینی عامل بسیاری از اختلافات خانوادگی، کدورت‌ها و بر ه مزدن روابط افراد می‌تواند باشد و اگر چه شخص سخن چین نیت خیر و خوبی هم داشته باشد اما به صورت ناخودآگاه سبب نفاق و ایجاد آتش فتنه می‌شود.

خانم خانی ادامه داد: طبق آیاتی از سوره مبارکه قلم " ولَا تُطِعْ کُلَّ حَلَّافٍ مَهِینٍ هَمَّازٍ مَشَّاءٍ بِنَمِیمٍ؛ و از هر قسم خورنده فرومایه‏ ای فرمان مبر که عیب جوست و برای خبرچین گام برمی دارد." اولین قدم برای برخورد با فرد " سخن چین " عدم پیروی از وی به معنای ترش رویی که از جمله مصادیق آن در هم کشیدن چهره و تحویل نگرفتن فرد است.

وی اظهار کرد: گاهی این گونه افراد نسبت به عواقب کار خود بی اطلاع هستند و آگاهی ساختن آنها به پیامدهای این صفت زشت از جمله کیفر الهی، نقش منفی و تخریبی در خانواده از عوامل بازدارنده است.

خانم خانی در پایان با اشاره به اهمیت خودسازی در افراد، گفت: مهم ترین عامل برای پرهیز از گناهان کبیره و رذایل اخلاقی تربیت خود است و به ویژه نگه‌داری و مراقبت از زبان چرا که بسیاری از گناهان سرچشمه اش زبان است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha